İzlenimler
17. Yüzyıl Osmanlı / Türk Müziği Ali Ufki Araştırma ve İnceleme Yazıları – 1
17. Yüzyıl Osmanlı Türk Müziği Ali Ufki Araştırma ve İnceleme Yazıları – 1’de yer alan yedi makale, Ali Ufkî’nin hayatı, eserleri ve onun kimliğine temas eden birbirinden farklı yaklaşımları taşımaktadır. Bu çalışmalarla, el yazmalarında yer alan eserlerin usuller, formlar ve türler bakımından detaylı incelemeleri ve Ali Ufkî’nin sanatsal, dini ve politik bakımdan değerlendirmeleri geniş bir çerçeve ile görünür kılınmıştır.
Doğanın Büyüsünün Eğitime Kucak Açtığı Yer: Assos Makam Kampı
Mevcut kurumsal eğitimlere alternatif bakış açıları geliştirme, edinilen bilgilere farklı perspektiflerden bakabilme gibi çeşitli imkânlar sunan kısa süreli eğitim atölyeleri, öğrencilerin ders almak istediği hocalarla tanışma fırsatı da sağladığından, eğitim alanında önemli bir yer teşkil etmekte ve dolayısıyla günümüzde bu eğitimlere rağbet giderek artmaktadır. Sayısal ve sosyal bilimler için dönemsel atölyelerin düzenlenmesinin çok daha önceden başladığını göz önünde bulundurursak, Assos Makam Kampının 2017 yaz sezonundan itibaren, Türk makam müziği alanında böyle bir boşluğu doldurduğunu söyleyebiliriz.
Müzikal Belleğin Asırlık İzleri: Selanik Şehrinde Bir Şark Kahvesi (Kafeneion to Anatolikon)
Mekan ve kültür ilişkisini inceleyen etnografik araştırmalar, farklı zaman dilimlerini/geçmişi yansıtan birçok görüngüyle karşılaşmaktadır. Bu görüngülerin anlam kazanabilmesi için araştırmacının farklı mekanlar arasında ''yolculuk'' yapması gerekir. Yaptığım bu çok mekanlı etnografik çalışma da, öngörüldüğü haliyle bir şehrin mekansal belleğinin izini sürdüğüm öznel bir seyahatti. Eski bir Osmanlı şehri Selanik'te edindiğim izlenimler, kentte geleneksel kahvehane ve eğlence kültürünün bir dönüşüm ve adaptasyon süreci geçirerek varlığını sürdürdüğü üzerine. 2017 yılında şehrin merkezinde açılan Şark Kahvesi (Kafeneion to Anatolikon) ise, geçmişi yüzyıllar öncesine uzanan bu kültürel zincirin devam ettiğinin en önemli göstergesi.
Nostaljik Tınılarla Anadolu Gezintileri:
İncesaz ve Nida Ateş
Geçtiğimiz sene kuruluşunun 20. Yılını kutlayan ve Peşindeyim isimli dokuzuncu albümü yayınlanan İncesaz grubu, bu yıl düzenlediği konserlerden birini Nida Ateş’le birlikte Aralık ayında Kadıköy Moda Sahnesinde gerçekleştirdi. Grubun her sene dört veya beş konser verdiği ve kendi mahallelerinde bir yer olarak hissettikleri Moda Sahnesi’nin seyircisinin konsere ilgisi büyüktü. Salondaki koltukların tamamının dolu olmasının yanı sıra, gerek şarkı sözlerini ezbere söyleyerek solistlere eşlik eden, gerekse alkış tutarak müziğin ritmine eşlik eden bir seyirci kitlesi vardı. Nida Ateş’in konuk olduğu bu konserde, İncesaz grup üyelerinin bestelediği şarkılardan, Anadolu’nun çeşitli illerinden ezgilere uzanan bir repertuvar seçimi vardı.
Bir Müzik, Dans, Görsel ve Şiir Şöleni: Yunus Dilinden
Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi rektörü Prof. Erol Parlak’ın tasarlayıp hayata geçirdiği Yunus Dilinden kültür - sanat projesi, sanatın çeşitli dalları ustaca biraraya getirilince ortaya ne güzel ürünler çıkabileceğinin iyi bir örneği… Ana eksenini müziğin oluşturduğu etkinlikte, onunla tam bir uyum içindeki danslar, kostümler, ebru yapım görüntüleri, gölge - yansıtma - ışık gösterileri ve şiirler insanların hemen tüm duyularına sesleniyor.
“Bohemian Rhapsody”den sonra “Müslüm”e İtirazım Var!
2013 yılında kaybettiğimiz Müslüm Gürses’in biyografi filmi “Müslüm”, şüphesiz uzun süredir pek çoğumuzun merakla beklediği bir filmdi. “Müslüm”den yaklaşık bir hafta sonra da Rock tarihine yön veren önemli gruplardan Queen’in Freddie Mercury merkezli anlatısını içeren “Bohemian Rhapsody” filmi gösterime giriyordu. Bu durum bize ailevi ve toplumsal sorunlara karşı müzikleriyle sorumlu bir duruş sergileyen farklı coğrafyaların bu iki baskın müzikal karakterinin biyografilerini paralel olarak seyredip karşılaştırma imkanı da verdi.
Vefâtının 40. Yılında Ferid Alnar Sempozyumu’nun Ardından
Eskişehir Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nın 24 -25 Ekim 2018 tarihlerinde gerçekleştirdiği “Vefâtının 40. Yılında Ferid Alnar Sempozyumu”, büyük bestecimizin hayatı ve eserlerinin bütün yönleri ile ele alınıp irdelendiği bir bilgilenme ve sanat şöleni olarak hâfıza ve hâtıralardaki yerini aldı.
Şarkıların Onu Söylediği Müzikal: Müzeyyen
Unique Açıkhava Sahnesi’nde ilk gösterimi sergilenen “Müzeyyen” Müzikali; Harbiye Açık Hava Yaz Konserleri kapsamında tekrar İstanbul’da, Harbiye Cemil Topuzlu Açık Hava Tiyatrosu’nda sahnelendi. Yurt içinde çeşitli şehirlerde sahnelenmeye devam eden müzikale, tribünlerin tamamına yakınını dolduran seyircilerin ilgisi büyüktü. Tek kişilik müzikal gösteri özelliğiyle hikâyelendirilen oyunda Müzeyyen Senar, Şevval Sam tarafından canlandırıldı.
Âşıkların Dilinden Türkiye Manzaraları
Kasım 2017’de Kolektif Kitap’tan yayımlanan Senden Gayrı Âşık mı Yoktur: 20.Yüzyıl Âşık Portreleri, içinde yer alan 14 müzikal karakterin (Âşık ya da Halk Ozanı/Ozan) 20 yy. Türkiye toplum hayatı içerisinde müzik üzerinden kendilerini nasıl ifade ettiklerini, konumlandırdıklarını ya da birbirlerini nasıl tanımladıklarına dair bir anlatı sunmaktadır.
Kapalıçarşı’da Kültürlerin Buluştuğu bir Dinleti: “İstanbul’un Ezgileri”
Bu yıl 46.sı düzenlenen ve “aile bağları” temasıyla seyircisiyle buluşan İKSV Müzik Festivali kapsamındaki, Hakan Güngör’ün şefliğini üstlendiği İstanbul’un Ezgileri (Melodies of İstanbul) konseri, festivaldeki sayılı makam müziği konserlerinden biri olma özelliğini taşımaktaydı. Kurulduğu zamandan beri İstanbul’da alışverişin ve dolayısıyla ticaretin mihenk taşlarından biri olan Kapalıçarşı’da, turist kafilelerinin ve pazarlık seslerinin yerini, bu sefer Bulgar, Makedon, Suriye, Ermeni, Gürcü, Süryani melodilerinden Seferad şarkılarına kadar geniş bir yelpazede seyreden çeşitli müzik kültürlerinin ezgileri aldı. Kapalıçarşı’nın bildiğimiz gündelik hareketliliği ve gürültüsünden farklı bir şekilde, kapalı dükkânlarının arasında şehrin tarihi dokusuyla bütünleşen güzel bir müzik dinleme deneyimine sahip olduk.