Kitap Adı: Müzikal Nakışlar
Yazarı: Edward Said
Çeviren: Gül Çağalı Güven
Yayınevi: Agora Kitaplığı
Yayın Yılı: 2006
ISBN: 9944-916-18-8
Sayfa Sayısı: 133
Müzik tutkusuyla da tanınan düşünür, teorisyen ve edebiyatçı Edward Said (1935-2003)’in 1989 yılında California Üniversitesi Eleştirel Teori Enstitüsü bünyesinde peş peşe verdiği üç seminerin yazıya dökülmesine dayanan çalışma müziğin toplumsal bir incelemesidir. Üç bölümden oluşan kitabın “Aşırı Uçta Bir Durum Olarak Performans” başlıklı ilk bölümünde performans ve dinleme pratikleri, “Müzikte İhlâlci Unsurlar” başlıklı ikinci bölümünde müziğe ilişkin dâhilî ve haricî nitelikler, “Melodi, Yalnızlık ve Onaylama” başlıklı son bölümde ise bazı kompozisyonlardan örnekler yardımıyla estetik değerlendirmeler ele alınmaktadır.
Kitap Adı: Altı Derste Müziğin Poetikası
Yazarı: Igor Stravinsky
Çeviren: Cem Taylan
Yayınevi: Pan Yayıncılık
Yayın Yılı: 2000
ISBN: 975-8434-07-1
Sayfa Sayısı: 95
XX. yüzyılın önemli bestecilerinden Igor Stravinsky (1882-1971) Harvard Üniversitesi’nde 1939-1940 öğretim yılında Charles Eliot Norton Şiir Konferansları dâhilinde altı konferans vermiştir. Bestecilikle ilgili teknik bilgilerden ziyade besteciliğin estetik yönlerinin irdelendiği bu konferanslar dizisinin özgün dili Fransızcadır. Yorgo Seferis’in dokunaklı önsözüyle başlayan çalışma, altı bölümü (Tanışma, Müzik Fenomeni, Müziğin Bestelenmesi, Müziğin Tipolojisi, Rus Müziğinin Avatarları, Müziğin İcrası) takip eden epilogla son bulmaktadır.
Kitap Adı: Hindemith Raporları – 1935/1936/1937
Yayına Hazırlayan: Şefik Kahramankaptan
Çeviren: Elif Damla Yavuz
Yayınevi: SCA Müzik Vakfı Yayınları
Yayın Yılı: 2013
ISBN: 978-605-62953-5-5
Sayfa Sayısı: 272
1934 yılında gerçekleşen 1. Müzik Kurultayı sonrasında Türkiye’nin ilk konservatuvarının kurulmasına danışmanlık etmek üzere ülkeye davet edilen Paul Hindemith (1895-1963) devrinin önemli besteci ve eğitimcilerindendir. Hindemith 1935-36-37 yıllarında Maarif Vekâleti’ne üç ayrı rapor sunmuştur, fakat 1947 yılında Maarif Vekâleti’nde çıkan yangında bu raporların kaybolduğu tahmin edilmektedir. Raporların Hindemith Enstitüsü’nde bulunan Almanca asılları müzikolog Elif Damla Yavuz tarafından Türkçe’ye çevrilmiştir. Tarihî değeri olan bu raporlar Türkiye Cumhuriyeti’nin kültürel yapılanmasını idrâk etmede önemli rol oynamaktadır.
Kitap Adı: Müzik Üzerine Düşünmek
Yazarı: Ayhan Erol
Yayınevi: Bağlam Yayıncılık
Yayın Yılı: 2009
ISBN: 978-605-5809-02-7
Sayfa Sayısı: 280
Yazarın çeşitli süreli yayınlarda yayınlanmış makaleleri ve bazı bilimsel toplantılarda sunduğu bildirilerin bir derlemesi niteliğindeki kitap; müzikoloji, etnomüzikoloji, kültürel çalışmalar, popüler müzik incelemelerini bağdaştıran ve bu alanların kesişim noktalarından beslenen yazılardan oluşmaktadır. Bu çalışma farklı müzik türlerine ilgi duyan meraklıları, diğer müzik türleri hakkındaki görüş ve kavrayışlarını gözden geçirmeye sevk etme amacı taşımaktadır.
Kitap Adı: Tanbûrî Cemil Bey Nota Külliyâtı
Yayına Hazırlayan: Rûhî Ayangil
Yayınevi: TBMM Millî Saraylar
Yayın Yılı: 2016
ISBN: 978-605-4700-95-0
Sayfa Sayısı: 71
Üstâd Tanbûri Cemil Bey’in vefatının 100. yılında büyük bir eksikliği gidermek üzere hazırlanan yayın, üstâdın eserlerinin notalarının bir bütün hâlinde neşredilmesi bakımından Cumhuriyet Dönemi’nde bir ilk olma özelliği taşımaktadır. 17 saz eseri, 9 sözlü eseri bulunan Cemil Bey’in; biri vefatından önce, biri de vefatından sonra basılan ve tüm eserlerini içeren iki nota neşriyatı bulunmaktadır. Bunlardan ilki 1909 yılında Kemal Emin (Bara) ve Udî Fahri Kopuz tarafından basılan Tanbûri Cemil Bey Külliyâtı; diğeri ise Şamlı İskender Nota Neşriyâtı’ndan 1928 yılında ard arda iki baskı hâlinde yayınlanan, nota tashihlerinin bestekârın oğlu Mes’ud Cemil tarafından yapıldığı belirtilen Tanbûri Cemil Bey Külliyâtı olduğu bilinmektedir. Elimizdeki çalışma, büyük ölçüde birbirinin aynı olan bu iki neşriyâtın karşılaştırılarak Arel-Ezgi-Uzdilek yazılama/işâretleme sistemine uygun biçimde yazılmasıyla meydana gelmiştir
ZEKİ YILMAZ: Bir insanın kendinden, özellikle de ortaya koyduklarından bahsetmesi çok zor… Yukarıda yakın arkadaşım olan RUHİ AYANGİL tarafından derlenen 71 sahifeden bir kitaptan bahsediliyor. Cumhuriyet tarihinin bir ilki olduğu yazılıyor. Kitabın yorumunu yapan arkadaşımız her kim ise müzik yayınlarından, dolayısıyla müzik dünyamızdan bihaber olsa gerek. Zira Tanburi Cemil Bey adına gerek çeşitli yayınlar gerekse notalarının toplu neşirleri zaman zaman yapılmıştır.
Tarafımdan 1999 yılında CRR kültür merkezinde hazırlanıp sunulan Tanburi Çemil Bey gecesi günlerinde, Cemil Beyin bütün eserlerini ihtiva eden bir kitapçık yayınlanmıştı.
İkinci olarak daha kapsamlı olarak Tanburi Cemil Bey isimli kitabımda, Cemil Beyin bütün eserleri tarafımdan yazılıp yayınlanmıştır.
Afyon vs. daha başka yerlerde de yayınlar bulunmaktadır.
1973 yılında ilk kitabım olan TÜRK MÛSIKÎSİ DERSLERİ kitabım ve ardından gerek tarafımdan yazılan, gerek konusunda uzman arkadaşlarımla meydana getirdiğim ve yayınladığım 40 kadar TÜRK MÛSIKÎSİ kitaplarım mevcuttur… Bunların bası ve satışları 500 binden fazladır…Müzikle ilgilenen kişilerin bu kitaplarımdan habersiz olmaları mümkün değildir. Kitap/yayın tanıtımlarınızda bu hususlara dikkat edilmesini rica ederim.
Not: Son kitaplarım ÇAĞLAR MÛSIKÎ YAYINLARI tarafından yayınlanmaktadır.